Columnist: Carlo Jochems, Sales Director bij NOMI CO-Packaging
In de ontwikkeling van verpakkingen is duurzaamheid een criterium dat de laatste jaren met stip is gestegen. In mijn rol, als sales director van een co-pack organisatie, komen verpakkingsvraagstukken voorbij voor veel verschillende producten. Steeds vaker wordt om een plasticvrije verpakking gevraagd.
We weten allemaal dat we zuinig moeten zijn op onze schaarse grondstoffen. In het streven naar reductie van plastics uit aardolie liggen, zeker voor het verpakken van kort houdbare voedingsmiddelen, nog serieuze uitdagingen. De huidige alternatieven zijn beperkt voorhanden, een stuk duurder of zijn minder functioneel. Hier liggen dus nog mooie innovatiekansen.
Voorlopig kan de voedingsmiddelensector nog niet zonder plastic. Het (door)ontwikkelen van plastic vrije alternatieven en opschalen daarvan vergt tijd. Reden te meer om focus te leggen op het uitbannen van niet noodzakelijk plastic gebruik. Als we met een kritische blik rondkijken komen we voldoende voorbeelden tegen van verpakkingen die in mijn ogen prima zonder kunststoffen zouden kunnen. Het aanpassen van verpakkingen waarin plastic niet essentieel is zou ik willen bestempelen als laaghangend fruit.
Een voorbeeld van laaghangend fruit zijn de onder afgebeelde lippenbalsemverpakkingen.
We verwachten van A-merken toch wel dat deze in hun propositie ook qua duurzaamheid vooroplopen. Maar waar de A-merken hier nog steeds karton en kunststof gebruiken om de sticks te verpakken, laat kruitvat met hun private label product zien hoe het ook kan. De hier getoonde A-merken zijn bijna 2x zo duur maar leggen het qua verduurzamen van de verpakking dus af bij het private label product.
In het kader van recycling is het een goed steven om zo weinig mogelijk verschillende materialen in te zetten. De Labello en de Blistex verpakking maken beiden gebruik van een thermisch gevormd kunststof venster op een kartonnen kaart. Daarbij is het karton van de Blistex ook nog gelamineerd. Het plastic venster is niet op de kaart geseald maar in het karton ingesloten omdat deze 2-laags is. Dat maakt dat het plastic deel wel makkelijk in zijn geheel verwijderd kan worden. De stick van kruitvat zit ingeklemd en is er makkelijk uit de drukken. Dit maakt de verpakking minder diefstal bestendig maar zorgt er wel voor dat het verpakkingsmateriaal volledig te scheiden en daarmee goed recyclebaar is. De Labello stick is moeilijker te bevrijden uit de verpakking. Bij het open scheuren blijven resten van het karton aan het kunststof venster zitten. Die vervuiling belemmerd de recyclebaarheid van het kunststof.
Budget krijgen voor innovatie van de verpakkingen kan een behoorlijke uitdaging zijn. Zeker als bestaande verpakkingslijnen vervangen moeten worden is dat een hele stap. Maar als private label producten je inhalen moet het toch lukken om het management te overtuigen dat het tijd wordt om de duurzaamheidsambities te prioriteren en in beweging te komen.
Deze column is van Carlo Jochems van NOMI CO-Packing. Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl).