door: annemarie vos, consultant bij see the fox
In de column van deze maand gaat columnist Annemarie Vos, Consultant, Coach en Trainer bij See the Fox in op haar laatst online bestelde batterijen. Zonder al te zorgvuldig te kijken gooide Annemarie Vos een pakje van 8 Duracell AAA batterijen in haar virtuele mandje. Toen deze een paar dagen later op de mat vielen kon de verwondering beginnen, aldus Annemarie. “Verwondering is ook niet een emotie die ze gelijk met een pakje batterijen associeert maar ze was wel verwonderd; een doosje van ruim 10 bij 14 cm viel op de mat”.
Annemarie gaat verder: mijn eerste gedachte was, ‘Ik zal wel niet goed naar het aantal hebben gekeken en per ongeluk een groot verpakking hebben aangeklikt.’. Toen ik het echter opende begreep ik al snel dat het hier niet om een verpakking maar om een beleving ging. Het doosje van vouwkarton opent als een boek. Vervolgens zitten hier twee vakken die nog netjes afgeschermd zijn. Als je een vak openritst zie je de batterijen mooi geordend in het doosje zitten op een manier dat ze elkaar niet raken. Het drukwerk achter de batterijen laat zien hoe je na gebruik de lege batterij er andersom terug in kan stoppen. Ook is de verpakking voorzien van een QR code die je naar een website brengt waar je meer kan leren over het product. Je kunt aan alles zien dat Duracell trots is op dit product. Dit is niet zomaar een batterij, deze batterij is beter dan alle andere.
Ik vind het zelf altijd een extra cadeau als een verpakking bijdraagt aan de product beleving. Liefst maak je iets onderdeel van een belevenis zonder dat mensen het door hebben. Het moment waarop de champagne ontkurkt wordt is immers ook al onderdeel van de feestvreugde. En als je daar van een afstandje naar kijkt is dat niet eens een verpakking die heel gebruiksvriendelijk is maar het is een van de weinigen waar ik nog nooit iemand over heb horen klagen. Dit is echter een wankel evenwicht. Het moet of niet op vallen of het product is bijzonder genoeg om het te verantwoorden.
Het lastige aan dit product is dat ik als consument niet zo goed kan zien of ervaren of dit product echt beter is dan andere batterijen. Dat is ook niet makkelijk te testen. De vraag is dus of je voor een product als dit zo ‘uit mag pakken’. Mijn advies zou toch zijn het iets subtieler te houden. In deze verpakking hadden met gemak 3 keer zo veel batterijen gekund. Van een bedrijf als Duracell verwacht ik een duidelijke duurzaamheidsstrategie die helder gecommuniceerd wordt. De website vertelt mij dat het terugplaatsen van de batterijen in de verpakking helpt bij de recycling. Als het echt zo is dat Duracell enorme recycling voordelen haalt uit deze verpakking dan wil ik dat als consument beter begrijpen. En anders zijn er genoeg duurzaamheidsargumenten te verzinnen om vooral de verpakking zo klein mogelijk te houden. Technisch zit het wel heel goed in elkaar. Je hoort ook een hele fijne klik als je een batterij terug stopt wat in alle eerlijkheid toch ook wel bijdraagt aan die beleving.
Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl).