NIEUWS

Column: “More is less”

Columnist: Rob Daniels, co-owner Packaging Partners B.V

Onlangs was ik aan een nieuwe auto toe. Gezien de Co2- en mobiliteitsdiscussie kies ook ik daarom voor een elektrische auto. Voor m’n  smartphone zocht ik een eenvoudige en kleine dashbord houder. Online viel de keuze op een klein handig klemmetje ca. 8 x 2 cm, van nog geen 10 gram, dat begon dus goed. Na het uitpakken van het pakketje was ik iets minder enthousiast over de verpakking van mijn duurzame aankoop.

De verpakking, groot ca. 20 x 10 x 3 cm,  bestaat uit een meervoud van materialen, waaronder een gecoat, bedrukt en gelakt kartondoosje als omverpakking, voorzien van een verlijmd Polyester venster, met als bonus een vermoedelijk Polypropyleen eurolock hanger. De binnen verpakking is een APET thermo form blister die in de kartonnen omverpakking schuift. Tevens is aan het doosje nog een extra kartonnen label met metalen magneetsluiting aangehecht om de  gebruiksinstructie te tonen. Het geheel is verzegeld door een paar PP zelfklevende sluitlabels. Het verpakken zal handmatig gebeurd zijn.

Als ik naar de doelmatigheid van de verpakking kijk, dan is het zeker  gelukt om een verpakking te creëren die dit houdertje minimaal 10 jaar en langer probleemloos beschermt. 

Deze verpakking is natuurlijk niet alleen gemaakt voor online verzending, maar is waarschijnlijk primair bedoeld als hangende retail verpakking.  Voor die functionaliteit zeker geslaagd, maar kan dit ook anders en vooral beter?

Als we de tendens van minder, beter, dunner, herbruikbaar of recyclebaar volgen haalt deze verpakking bij lange na geen voldoende.

Maar liefst 4 materiaalsoorten, (te)veel verpakkingsmateriaal is gebruikt voor een klein product, moeilijk of niet scheidbaar voor de consument en daardoor  beperkt of niet recyclebaar op de APET blister na.

Anderzijds begrijp ik ook de verkoper of producent die zijn product natuurlijk  zo aantrekkelijk mogelijk wil presenteren en optimaal wil beschermen.  

Maar die opdracht lijkt me toch niet zo moeilijk.

Het tegen het karton gelamineerde Polyester venster kan geskipt worden. Deze functie kan worden overgenomen door de Polyester blister omgekeerd als venster in het doosje te plaatsen en de thermo form mal en de stans van het venster hierop aan te passen (smartphone houdertje klemmend in blister)

Het magnetisch sluitbare kartonnen instructielabel kan in zijn geheel vervallen door de instructie gewoon achter op het doosje te drukken.

De kunststof eurolock hanger kan simpel vervangen worden door het kartonnen doosje te voorzien van een uitgestanst eurolock klepje.

Als laatste  kan het permanent sluiten eenvoudig door middel van een hotmelt verlijming of auto lock sluiting.

Hiermee wordt de verpakking niet alleen lichter, maar ook beter recyclebaar en zeer waarschijnlijk ook nog goedkoper door minder materiaalgebruik en lagere verpakkingskosten. “Less is more” zogezegd.  

Jammer genoeg is het nog vaak zo dat veel verpakkingen  onnodig over-gespecificeerd of gedimensioneerd zijn terwijl vereenvoudiging juist nieuwe kansen voor de (merk)eigenaar biedt.

Met de huidige nieuwe nationale en internationale  verpakkingsregelgevingen en doelstellingen zouden merkeigenaren, verpakkingsontwikkelaars en designers juist extra gestimuleerd moeten zijn om hun verpakkingen innovatiever  te maken en daarbij wat meer risico moeten durven nemen.  Gelukkig zijn hiervan al steeds meer goede voorbeelden  te vinden o.a. in mono kunststoffen of papier & karton. Marketeers zouden nog meer de kansen moeten benutten om verpakkingen te vereenvoudigen waarmee verbeterde duurzaamheid en verkoop hand in hand kunnen gaan.

Ik hoop dat deze doelstelling in 2022 veel navolging zal vinden!

Veel succes.   

Rob Daniels

 

Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl). 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws rondom Empack? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Bezoeken?

Ben je geïnteresseerd om de grootste verpakkingsbeurs van de Benelux bezoeken? Klik hieronder voor meer informatie over Empack op 9, 10 & 11 april 2024. 

Deel dit bericht:

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
Scroll naar top