Columnist: Simone Lips – Impact Design & Sustainability bij Blackbirds
Whisky, de een gruwelt ervan en de ander schenkt er graag nog een extra slokje van bij. Een eeuwen oud goedje dat verantwoordelijk is voor vele sterke verhalen. Gepresenteerd in de mooiste flessen onder merken als The Glenlivet, Jack Daniels en misschien wel de meest bekende Johnnie Walker.
Graag duik ik nog wat dieper met je in die mooie flessen, van de hals tot de bodem. Allemaal zijn ze uniek van soort maar toch met het gemeenschappelijke doel: de drank beschermen, bundelen en natuurlijk ook verkopen. Commercieel gezien zijn er heel wat slimme trucjes op de verpakking losgelaten om de hoge waarde van de drank uit te stralen. Niks is te gek. Zo wordt de fles steeds zwaarder als de whisky hoogwaardiger is. Zelfs binnen eigen labels zie je hier grote verschillen. Als voorbeeld gebruik ik hier The Glenlivet Whisky, zoals je ziet heeft de 12 jaar oude whisky fles een veel dunnere bodem dan die van 25 jaar oud. De waarde van deze twee whisky’s ligt dan ook z’n 240 euro uit elkaar. Dan zou je kunnen stellen dat wanneer de drank waardevoller wordt het gewicht van de fles hier ook een rol in gaat spelen. Is dat nog van deze tijd? En mag dat zomaar?
Sinds 1994 moeten verpakkingen voldoen aan zogeheten essentiële eisen die vastgelegd zijn in de Europese Verpakkingsrichtlijn. Waarbij één van de eisen is dat de verpakking zodanig moet worden vervaardigd dat het volume en het gewicht van de verpakking wordt beperkt tot de minimale hoeveelheid die nodig is om het vereiste niveau van veiligheid, hygiëne en aanvaardbaarheid voor het product en de consument de handhaven.
Wordt dit door de overheid gecheckt? Nee. Zit dit er aan te komen? Ja…
Dat is wel even achter de oren krabben met flessen die soms wel 290% zwaarder zijn dan in theorie nodig. Een enorm innovatie vraagstuk met vele kansen om te grijpen. Daar heb je lef voor nodig. Commercieel willen we namelijk niet verliezen, ik bedoel, straks denkt de consument nog dat een dunnere bodem minder kwaliteit uitstraalt. Toch gaat duurzaamheid steeds vaker aankloppen en vraagt diezelfde consument er ook naar. Wat nu?
Als je het mij vraagt liggen de kansen op straat en zijn er genoeg oplossingen te vinden die commercie en duurzaamheid met elkaar combineren. Het kan toch niet zo zijn dat vandaag de dag een dikkere en zwaardere bodem de kwaliteit van de drank moet uitstralen? Ik bedoel, er zijn zo veel andere manieren om een nieuwe icon te designen. Zoem eens in op het herdenken van de dop, het effect van kleurgebruik, het toevoegen van structuur en tactiele vormgeving, het etiket of gewoon de algemene styling van een nieuwe fles. Daar kan nog zo veel meer uitgehaald worden. Anno 2021 zijn we toch in staat om verder te denken en impact op een andere manier te creëren? Laten we stappen voor uit gaan zetten en onze stempel drukken op morgen!
Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl).