Columnist: Jorien Kuipers – Packaging Product Manager Foodservice bij deSter
Herkent u wanneer mensen lachend zeggen: ‘dat is beroepsdeformatie” – voor mij als verpakkingskundige is dit aan de orde van de dag. Of het nu thuis is, aan de keukentafel, in de winkel of in de kroeg, de hele dag vinden we om ons heen verpakkingen die ik graag 3 keer omdraai om te bekijken en te analyseren “how it’s made”. Maar klinkt “beroepsdeformatie” niet erg negatief? Ik zou het graag PASSIE willen noemen.
Al jaren woonachtig in het mooie Antwerpen, breng ik graag iets “lokaal” onder de aandacht, want hier -op café- kreeg deze verpakking onlangs mijn aandacht, tijdens mijn “passie” om dit toch leuke object onder de loep te nemen.
Een bierblik, van de Antwerpse Brouwerij De Koninck, maar dan met een inhoud van 1 liter. Een volledig concept rondom de verpakking, ook genaamd Crowler, waarbij je vers getapt bier kan bestellen en meenemen. Het blik wordt gesloten waar de klant bij staat – dichter bij proces van bier verpakken kun je niet staan als consument!
Als verpakking zelf is het niets nieuw, echter door de schaalgrote wordt het een icoon op zichzelf. De slogan ‘Yes we Can’ doet zijn naam eer aan. Een creatieve toets in deze tijden van corona waarbij een vers getapt biertje aan -de toog- niet meer haalbaar was en je dit toch mee naar huis kan nemen.
Want vers en houdbaar houden van bier, dat is waar een aluminium blik goed in is! Bier houdt niet van UV-stralen en al zeker niet van zuurstof. Het aluminium biedt bescherming doordat het een stevige barrière vormt tegen licht, zuurstof en externe geuren en smaken.
En nog een voordeel, het dunne metaal zorgt voor een snelle koeling van je bier zodat je snel en energie-efficiënt van je koude drankje kan genieten. In blik blijft je vers getapte bier enkele dagen tot een week vers, als je hem eenmaal opent moet hij op! Maar dat lukt vast met z’n toffe geschenkverpakking.
Bier in blik is toch nog altijd een gevoelig onderwerp, want uit een flesje is men zo gewoon. Echter wint het blik terrein doordat de voordelen de laatste jaren belangrijker zijn geworden.
Waar men vroeger bang was voor metaalsmaak in het bier of eten (zoals uit conservenblikken) is juist vandaag de dag duurzaamheid heel belangrijk. Door het lichte gewicht van de verpakking is het transport zeer efficiënt en daarnaast is metaal ook heel goed recyclebaar. Metaal en blik kan al jaren gescheiden worden ingeleverd en gemakkelijk worden gesorteerd ten opzichte van plastics.
Het smaakbederf is in het verleden al opgelost doordat er diverse coatings zijn ontwikkeld voor de binnenkant van het blikje.
Een leuk weetje uit de jaren 80 en vroege 90ies dat zo gewoon lijkt, maar waar verpakkingskundig een hele studie aan vooraf is gegaan, is de innovatie “stay on tab”. Weet u nog dat u vroeger bij het openen van een blikje het aluminium afsluitlipje in uw handen had? De zo genoemde pull-tab. Tegenwoordig is dat niet meer zo, omdat het lipje vast blijft zitten aan het blikje. De innovatie is voortgekomen om zwerfafval te vermijden, want de losse lipjes zorgden wereldwijd voor veel milieuafval. Daarnaast wou men de veiligheid van de verpakking verbeteren om ongelukken met te scherpe randen te voorkomen. De “stay on tab” is ontwikkeld door Daniel F. Cudzik, een engineer van Reynolds Metals in de USA, waarbij door het toevoegen van een kleine klinknagel het lipje niet zomaar van het blikje springt bij openen.
Het blikje bier is dan al jaren oud, maar blijft zich bewijzen als een ‘best-in-class’. Door creatief om te gaan met hoe je product naar de klant te krijgen, zelfs in deze tijden van crisis, is dit een geslaagd voorbeeld van wat een verpakking kan betekenen waar hij voor moet staan:
– vers houden van waren
– transport naar de klant
– merk bewust en “branding”
Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl). Jorien Kuipers geeft de pen door aan Ariana van Mancius van Now New Next voor de column van volgende maand.