Columnist: Dagmar Sanderink
Toevallig net voordat ik gevraagd werd om deze column over een willekeurige verpakking te schrijven had ik wat inkopen gedaan voor de vakantie die ik op de planning heb staan. Eén van deze aankopen was een deodorant, en dan een mooie ‘compressed’ variant, die een stuk kleiner en lichter is dan de standaard deodorant bus. In eerste instantie had ik er niet verder over nagedacht dan ‘handig voor mee op reis’, maar toen ik een verpakking als onderwerp voor deze column moest kiezen kwam deze gelijk weer bij me op.
Over het algemeen staan aerosols niet bekend als het meest duurzame product, onder andere vanwege de Vluchtige Organische Componenten (VOC’s), maar ook grotendeels door de verpakking; in dit geval een aluminium bus die 100 ml aan product bevat. Daarnaast heeft deze verpakking een plastic dop en een spuitkop, die waarschijnlijk bestaat uit meerdere materialen.
Op de voorkant de term ‘Compressed’, met drie icoontjes die me vertellen dat dit product geschikt is om mee te nemen in het vliegtuig en in je handtas, en dat deze verpakking evenveel product bevat als de reguliere 200 ml variant. Op de achterkant wordt nog een korte uitleg bij ‘Compressed’ gegeven: ‘Gaat even lang mee, met minder verpakking’.
Met mijn achtergrond in duurzaamheid ben ik wel benieuwd hoe het nou precies zit met het milieuvoordeel van deze verpakking. Op de verpakking zelf staat hier niet veel meer over op, maar een korte Google zoektocht vertelt me dat Unilever voor deze ‘compressed’ verpakking gemiddeld 50% minder drijfgassen en 25% minder verpakkingsmateriaal nodig heeft dan voor een reguliere deodorant. Een mooie verbetering op duurzaamheidsvlak, die inspeelt op de grootste milieu-hotspots van dit product. Alleen de (idealiter onafhankelijk uitgevoerde) LCA die deze claim onderbouwt kan ik niet zo 1 2 3 vinden.
Maar goed, het is ook geen recente claim, want deze verpakking is al in 2014 (!) op de markt gebracht, en dat zónder patent op de nieuwe technologie, zodat in principe iedereen deze verduurzamingsslag kan maken. In 2015 rapporteerden ze dat al meer dan 50% van de verkochte deodorants in UK in een ‘compressed’ verpakking zaten. Nu anno 2023, zo’n 9 jaar later, staan ze nog steeds in de schappen, maar daarnaast ook nog steeds tal deodorants van ‘regulier’ formaat.
De huidige EU Packaging and Packaging Waste Directive is hier al vrij duidelijk over; gebruik niet meer verpakkingsmateriaal dan nodig. Met de overgang van Directive naar Regulation wordt dit naar verwachting strenger, en bedrijven zullen goed moeten kunnen onderbouwen dat de verpakking het minimale aan materiaal gebruikt om optimaal zijn functies te vervullen. Zal de reguliere deodorant verpakking hier nog aan voldoen, terwijl er al jaren een lichtere variant op de markt is?
Wellicht wordt het tijd om deze verpakking voortaan niet meer ‘compressed’ te noemen, maar als de nieuwe standaard te gaan zien.
In mijn koffer gaat deze in ieder geval mee!
Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl).