Bij Empack begrijpen we dat bedrijven en consumenten steeds hogere verwachtingen hebben als het gaat om duurzame verpakkingen. In Nederland vindt maar liefst 66% van de consumenten het belangrijk dat hun bestelling op een duurzame manier wordt geleverd.* Het verzenden van pakketten via CO2-neutrale bezorgdiensten is een stap in de goede richting. Om echt goed voorbereid te zijn op de wereld van morgen, is meer nodig, met verduurzaming van je verpakking als essentiële factor.
Duurzame wetgeving
Consumenten zijn niet de enigen die zich zorgen maken over verpakkingsafval; ook de politiek zet zich in voor de strijd tegen dit probleem. Momenteel ligt er een wetsvoorstel van de Europese Commissie op tafel dat pakketten beperkt tot maximaal 40% lucht. Het is hoog tijd om te bekijken hoe jouw onderneming ervoor staat en of je klaar bent voor groenere wetgeving.
Waar te beginnen met verduurzamen?
Verduurzamen is dringend nodig, dat is duidelijk. Maar waar begin je? Volgens de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor uit 2022 (n = 3.670) geven consumenten de voorkeur aan de volgende top 3 voor verduurzaming door webwinkels:
1. Minder plastic gebruiken (88%)
2. Minder verpakkingsmaterialen gebruiken (86%)
3. Minder lucht in verpakkingen (78%)
Minder plastic, meer impact
Het verminderen van plastic heeft een grote impact op duurzaamheid. Jaarlijks belandt er 11 miljoen ton plastic in onze oceanen, waarvan ongeveer de helft afkomstig is van verpakkingsafval. Recyclen helpt, maar het is niet voldoende. Als we niets doen, zal de hoeveelheid afval in 2030 met 46% en in 2040 met 61% toenemen ten opzichte van 2018. Het is daarom van cruciaal belang om kritisch naar je verpakkingen te kijken en op zoek te gaan naar alternatieven die je producten zowel betaalbaar, gemakkelijk als duurzaam verzenden.
Minder verpakkingsmateriaal, betere unboxing
Verpakkingsafval stapelt zich snel op, en niemand heeft zin om dozen uit elkaar te scheuren en plastic opvulmateriaal kapot te knippen. Maar liefst 67% van de Nederlandse consumenten vindt dat er te veel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. Er zijn echter slimme manieren om hiermee om te gaan, waardoor niet alleen je klanten tevreden zullen zijn, maar ook jijzelf erop vooruitgaat.
Minder lucht, minder CO2-uitstoot
Onderzoek toont aan dat gemiddeld 30% van een pakket uit lucht bestaat, wat resulteert in inefficiënt transport en extra brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Het is tijd om actie te ondernemen en op zoek te gaan naar manieren om lucht in verpakkingen te minimaliseren.
* Onderzoek Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor (n = 3.670; 2022)