De test van de hervulbare wasmiddelverpakking komt met een nieuw verpakkingsontwerp. Niet zomaar een fles, maar een pouch met een dop met RFID die speciaal voor het hervullen ontworpen is. De pouch is lichter dan de doorsnee wasmiddelfles, het zou nog mooier zijn als er ook gerecycled materiaal voor wordt gebruikt. De verpakking hoeft geen zelfdragende functie te vervullen tijdens transport, daardoor hoeft het geen rigide fles te zijn. Om ervoor te zorgen dat de verpakking zo leeg mogelijk kan worden gemaakt is de pouch in- en uitknijpbaar, daarmee is het thuis in het washok ook snel duidelijk hoe vol de verpakking nog is. De pouch krijgt zijn functie pas bij het afvullen in de winkel, hierdoor is nog een verpakking nodig om het wasmiddel naar de winkel te vervoeren en voor in de dispenser.
Vanuit ervaring met LCA-studies over hergebruik weet ik dat de milieu impact van o.a. de ruwe grondstoffen en productie van de verpakkingen die nodig zijn om het systeem te laten werken over de hoeveelheid rotaties en de grootte van het systeem verdeeld wordt. Om het systeem draaiende te houden moet de dispenser met wasmiddel aangevuld worden, dus dat geldt ook voor deze verpakking. De impact hangt af van de hoeveelheid pouches die met één dispenservulling gevuld kunnen worden (in de Britse trial 245 vullingen) en van de verdere eigenschappen van de verpakking.
In vergelijking is de doorsnee fles zwaar, voor eenmalig
gebruik en wordt in sommige gevallen gerecycled. De wasmiddelflessen komen in
een doos die meer gewicht moet kunnen dragen dan de doos waar de pouches in
komen. Net als bij het refill systeem vindt geen inname of retourtransport
plaats. Daarnaast zal de test moeten uitwijzen hoe vaak een klant terugkomt en
hoe vaak er een nieuwe verpakking nodig is. De consument wordt gestimuleerd om
mee te doen door korting bij de volgende aanschaf van wasmiddel, een
vermindering van kosten ligt mooi in lijn met de potentiële vermindering van
milieu impact. Maar zonder echte LCA-studie kunnen daar geen conclusies over
getrokken worden.
Toch had ik graag de optie gezien om fles die bij de
consument thuis staat ook te kunnen hervullen. Door bijvoorbeeld eenzelfde dop
voor de wasfles te ontwerpen kan de aanschaf van de pouch vermeden worden. Desondanks
vind ik dat Lidl zich hier echt mee onderscheidt en misschien is in de toekomst
voor andere wasmiddelen de branding op een dispenser al genoeg.
Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl).