Columnist: Jan-Willem Cornelisse van Somic
De maaltijdsalades en Poke-bowls van deze wereld vinden wij meer en meer in het koel vers schap en deze worden steeds vaker op een convenience manier verpakt. Dit is een trend die de laatste tijd een vlucht heeft genomen en tweeërlei te bezien valt.
50 jaar geleden
Men neme wat sla, tomaten pasta, olijven, 40 gram pesto, vinaigrette en 20 gram raspkaas. Snij, hussel en voeg peper en zout toe.
Was de sla, snij deze in reepjes of stukjes, voeg de olijven toe, meng de kipreepjes erdoor heen en maak het geheel af met de pesto, kaas en vinaigrette. Mix het geheeld en zet in een mooie schaal op tafel. Breng naar behoefte op smaak met peper en zout.
Slow-cooking en gezellig in de keuken even de dag met gezinsleden de revue laten passen kreeg je op de koop toe. Nu in 2022 voor bijna 6 euro.
En wat krijg je op de koop toe?
36 Gram kunststof om aansluitend te recyclen, tel daar 7% materiaal verlies in de keten bij op dan komen wij uit op 38 gram per consumenten eenheid (CE). Het schaaltje is gemaakt van PET of PP, met topfolie inclusief barrière en pellaag. De raspkaas is in barrière folie van bedrukking voorzien en dat geldt ook voor het zakje vinaigrette. De gesneden kip ligt in een los inzet bakje om contaminatie te voorkomen. Het wegwerpbestek wat er voorheen bij zat is gelukkig al uit de verpakking genomen en de banderol is in deze ook verleden tijd. Al met al een complex geheeld, mag niet onbenoemd blijven dat er op deze verpakking nog drie gedrukte THT-codes staan en een etiket op de bodem is geplakt.
Ik stel vast dat vanuit convenience- en houdbaarheidsoogpunt over de verpakking technisch goed is nagedacht. Dit mede door de zichtbaarheid van de inhoud, de aparte verpakkingen met relevante informatie, en het geprinte label op de topfolie. Hoe complex deze verpakking ook is, hij is erg makkelijk voor de consument. Hoe langer je erover nadenkt, hoe anders de beleving wordt. Op het etiket staat wel de inhoud maar niet de verpakking benoemd en hoe er mee om te gaan. De verpakkingsmaterialen zijn immers goed te recycleren.
Voor de verpakkingsindustrie een interessante markt, onder andere een mooie voorbedrukte topfolie in wie weet hoeveel verschillende variaties, de kleine zakjes en de machines om de verpakking te vullen, te bedrukken, te etiketteren, te controleren, etc. Al met al een mooie casus. De convenience manier van de verpakking en het er uit consumeren wint terrein. De drijvers zijn single serve, on the go, gezinssamenstelling, kleinere winkels op high traffic locaties, etc.
Toegevoegde waarde van convenience laat zich immers betalen in de winkel of het wordt zelfs tot in je keuken gebracht. Dat is voor velen een win-win.
Maar is het werkelijk win-win? Wat een keus.
Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl).