door: jim jongmans, junior packaging development specialist bij smurfit westrock
In deze column gaat Jim Jongmans, Junior Packaging Development Specialist bij Smurfit Westrock, dieper in op een opvallende innovatie in de zuivelwereld. Tijdens een bezoek aan de supermarkt ontdekte hij een nieuwe verpakkingsoplossing van Campina voor kwark to-go met granola. Deze slimme aanpassing biedt niet alleen meer gebruiksgemak voor de consument, maar lijkt ook voordelen te hebben voor de productieprocessen. Jim bespreekt hoe deze innovatie werkt, waarom het een verbetering is en wat de volgende stap in de ontwikkeling van deze populaire to-go producten zou kunnen zijn.
Een tijdje geleden, tijdens mijn wekelijkse rondje door de supermarkt werd ik verrast door een nieuwe oplossing in het zuivel schap. Bij het gedeelte van de koeling waar de tussendoortjes met kwark te vinden zijn, vond ik een voor mij nieuwe oplossing voor de to-go kwarkverpakkingen met granola. Ik vond de variant van Campina waarop ik een opvallende nieuwe deksel zag. Het ging om de Campina milde kwark met ’n vleugje aardbei & granola.
Het concept van een bekertje yoghurt of kwark met een toevoeging van muesli of granola is door veel verschillende zuivel merken uitgebracht. In de standaard varianten die te vinden zijn is de verpakking ingericht met een bekertje zuivel als basis. Dit bekertje is vaak voorzien van een (gedeeltelijk) aluminium seal. Daarnaast zit er een deksel op die vrij hoog is omdat daar de granola in afgevuld wordt. Deze deksel is aan de binnenzijde ook voorzien van een seal waardoor de zuivel en de granola niet al vermengd zijn. Maar hier komt het nieuwe concept. Normaal gesproken zit er een lepeltje in de deksel verwerkt, wat er dus uitgehaald moet worden na het openen van de deksel en voor het combineren van de granola en de zuivel. Bij de nieuwe variant van Campina is er in het ontwerp van de deksel een verlaging aan de bovenkant van de deksel gemaakt waar het lepeltje in verdwijnt. Dit gedeelte is vervolgens weer afgesloten met een gedeeltelijk transparante sticker.
Door dit nieuwe ontwerp hoeft de consument het lepeltje niet tussen de granola vandaan te vissen wat de verpakking meer gebruiksgemak geeft. Daarnaast lijkt mij dit ook een makkelijkere manier van het afvullen van de deksels op de lijn bij Campina. Ik stel mezelf voor dat de deksels met lepeltjes erin voorbereid worden zodat de deksels met lepeltje erin kant en klaar op de afvullijn kunnen worden ingevoerd.
Dit concept lijkt mij een goede verbetering aan op het welbekende to-go product met zuivel en granola. Het is makkelijker in gebruik en het geeft een schonere consumptie. Daarom lijkt mij deze innovatie ook een kans voor andere zuivel producenten om zichzelf te verbeteren in eigen product. Wel verwacht ik dat dit enkel een optie is voor de grotere spelers op de zuivelmarkt. Dit verwacht ik omdat deze verpakking een verandering op de afvullijnen zal vragen en uiteraard ook een investering zal zijn.
De volgende stap in de verbetering van dit product verwacht ik in de ontwikkeling van het lepeltje. Momenteel is het lepeltje vaak gemaakt van hout. Hierdoor zal het lepeltje in een andere afvalbak moeten verdwijnen in tegenstelling tot de rest van de verpakking. Wellicht dat een eetbaar lepeltje (bijvoorbeeld van koek) een uitkomst kan zijn.
Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl).