Columnist: Ariane van Mancius van Now New Next
Het is misschien wel een van de bekendste verpakkingen in de supermarkt: de Mars Celebrations. Het iconische achthoekige rode doosje dat zich ontvouwt wanneer het geopend wordt. De verpakking bestaat uit een kartonnen achthoekige-uitvouwbare onderkant met een losse deksel en is gevuld met mini versies van bekende Mars chocolaatjes in een aluminium wrapper. Het venster dat eerst in de deksel zat is inmiddels verdwenen, waardoor deze inmiddels volledig uit karton bestaat, en dus beter gerecycled kan worden.
De verpakking werd in 1997 geïntroduceerd en is sindsdien in verschillende formaten en verschijningsvormen verkrijgbaar, maar toch blijft de ‘’klassieke’’ vorm zijn plek op het schap behouden. Wat de verpakking zo uniek maakt is dat het onderste gedeelte uitvouwt tot een serveerschaal, die je gelijk op tafel kan zetten. Dit maakt van Celebrations een geliefd cadeau item. Een mechanisme wat daarna nog vaak, niet altijd even succesvol, is geprobeerd te evenaren.
De uitdeel verpakking met hierin verschillende bonbons en chocolaatjes was niet nieuw, Cadbury en Nestlé verkochten deze al sinds de jaren 30. Mars kwam echter wel met een innovatie, zij voerde hun uitdeelverpakking uit in vouwkarton in plaats van de metalen blikken die de concurrent gebruikte. Daarnaast was het bij introductie een van de eerste uitdeel verpakkingen met daarin verschillende al bestaande merk chocolaatjes in plaats van hier speciaal voor gecreëerde unbranded chocolade.
Het ontwerp van de verpakking gebruiken om er meer waarde aan te geven, dat is natuurlijk iets wat je als verpakkingsontwerper graag bereikt. Niet alleen vanuit marketingwaarde is dit interessant, maar ook vanuit duurzaamheid. De verpakking heeft dan niet alleen beschermen en bundelen als functie, om daarna snel in de prullenbak te belanden, maar wordt door de speciale vouwwijze ook nog echt gebruikt als schaaltje. (en dat hij onmogelijk is om te sluiten, zodat hij in een keer op moet is natuurlijk ook een handige packaging functie).
De doos is geheel van karton, en kan dus gerecycled worden tot nieuwe doosjes, zeker nu het venster is verdwenen. Op de inhoud is echter nog wel veel te halen. De chocolaatjes zijn verpakt in kleine wrappers van een multilayer folie met een aluminium laagje. Niet te recyclen en deze belanden dus direct in de verbrandingsoven. Hier liggen nog mooie kansen voor Mars, met bijvoorbeeld duurzamere (papieren) wrappers. Nog mooier zou het zijn als ze een oplossing zouden kunnen bedenken die helemaal geen wrappers meer nodig heeft. Dit biedt echter wel uitdagingen met houdbaarheid en kwaliteit, chocolade is een gevoelig product dat snel achteruitgaat onder invloed van licht en zuurstof. Maar gezien de snelheid waarmee het doosje vaak leeg gaat, is houdbaarheid misschien toch niet een heel groot probleem.
Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl).