UTRECHT – De verpakkingsindustrie en duurzaamheid vormen een symbiose, het is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verpakkingen zijn simpelweg noodzakelijk, maar gelukkig wint het belang van duurzaamheid steeds meer terrein. Na de grote bedrijven als Unilever, P&G, Coca-Cola nemen ook steeds meer nationale bedrijven duurzaamheidsdoelstellingen op in hun missie en dat zorgt voor een andere mindset. Het brengt andere motivaties met zich mee bij de inkoop van verpakkingsmateriaal waardoor verpakkingsmachines toekomstbestendig dienen te zijn en in staat om met nieuwe materialen te werken.
Empack wordt jaarlijks bezocht door het MKB en de grote multinationals die Nederland rijk is mede omdat zij hun milieu-impact willen verkleinen. Dat verpakkingen daar een grote invloed op hebben, dat is geen nieuws, maar het is wel een terrein waar zeer veel winst te behalen valt om deze doelstellingen te bereiken. Deelnemers van Empack zijn daar al ruimschoots mee bezig, binnen de industrie draait tegenwoordig zowat álles om duurzaamheid. Dat is een positieve ontwikkeling en er worden goede stappen gezet, maar te vaak wordt het probleem nog verder de keten in geschoven. Het is aan Empack, als onafhankelijk platform, om ervoor te zorgen dat de kennis binnen de Nederlandse verpakkingsindustrie verder opgelijnd is, zodat maximale effort wordt geboden om de capaciteit en het draagvlak binnen duurzaamheid in een stroomversnelling te laten gaan.
“Daar moeten we onszelf niet in vergeten, ‘Zero waste’ is het ideaalbeeld waar Empack naar streeft. Om dit te bereiken wordt het huidige evenement onder de loep genomen”, zegt Michelle van Helvoirt, Marketing Event Manager van Empack. “Uiteraard kijken we ook kritisch naar onze aanpak: welke zaken kunnen wij zelf verduurzamen? We dagen onszelf en onze deelnemers uit te participeren en bijvoorbeeld duurzame pilots in de kijker te zetten. We willen aanjager zijn en dat doen we door zelf in actie te komen. Er wordt veel gesproken over duurzaamheid, maar de tijd van afwachten is voorbij. Als vakbeursorganisatie willen we dat doen door zo min mogelijk afval te genereren en tegelijkertijd een goed alternatief te bieden voor het afval dat alsnog ontstaat.”
World Cleanup Day
Van Helvoirt: We komen niet alleen in actie tijdens Empack 2020. We steken op 21 september de handen uit de mouwen tijdens de World Cleanup Day. Tijdens de grootste wereldwijde opruimactie van het jaar krijgt de planeet, samen met ruim 160 landen, een grote schoonmaakbeurt. Door het hele land wordt zwerfafval opgeruimd, waardoor er waardevolle informatie verzameld wordt over het soort afval dat in ons milieu belandt. Dat inzicht is van enorm toegevoegde waarde voor de overheid en het bedrijfsleven om te kunnen werken aan oplossingen.” Het team van Empack sluit zich aan bij de opruimactie van Empack 2020 exposant Oerlemans Plastics om gezamenlijk de handen uit de mouwen te steken.
Empack 2020
Empack is het jaarlijkse platform waar zowel verpakkingsleveranciers als afnemers aanwezig zijn. Dat maakt van Empack een belangrijke en unieke gelegenheid om direct in contact te treden met de totale verpakkingsindustrie, in slechts drie dagen tijd. Op 31 maart, 1 en 2 april 2020 opent beursorganisator Easyfairs haar deuren in Jaarbeurs Utrecht om de Nederlandse verpakkingsindustrie te ontvangen.