Post consumer rHDPE 100% in contact sensitive packaging

FINALIST

Post-consumer rHDPE 100% in contactgevoelige verpakkingen door Morssinkhof Plastics en Beiersdorf

De Nivea zonnebrandflessen zijn volledig gemaakt van post-consumer gerecycled plastic.

Het gebruik van recyclebare flessen is op zich niet nieuw; het wordt al jaren toegepast in flessen voor shampoos en vloeibare wasmiddelen, waarbij in veel gevallen zelfs 100% gerecycled materiaal wordt gebruikt. Deze innovatie is echter uniek, omdat post-consumer kunststof nu wordt ingezet als nieuw verpakkingsmateriaal voor contactgevoelige toepassingen, geclassificeerd als ‘leave-on’ cosmetica.

Zonnebrandcrème valt onder ‘leave-on’ cosmetica omdat het langere tijd op de huid aanwezig blijft. Hierdoor zijn de veiligheidseisen voor het gebruik van post-consumer plastic zeer strikt. Tot voor kort werden alleen ‘food grade’-kunststoffen geaccepteerd vanwege veiligheidsredenen. Het gebruik van PCR-verpakkingen in cosmetica is een uitdaging vanwege de mogelijke migratie van verontreinigingen vanuit PCR naar de cosmetische formule en de kleurgevoeligheid van de verpakkingen. Door een sterke samenwerking tussen merkhouder Nivea en recycler Morssinkhof is een recyclaatkwaliteit bereikt die geschikt is voor deze gevoelige toepassingen.

Samengevat is dit een van de eerste businesscases waarin rHDPE uit post-consumer bronnen volledig fossiel gebaseerde food grade kunststoffen vervangt in een leave-on toepassing.

Registratie: Morssinkhof PlasticsBeiersdorf AGBeiersdorf Nederland

Lees hier meer over de andere winnaars en finalisten van de Gouden Noot. 

Post consumer rHDPE 100% in contact sensitive packaging by Morssinkhof Plastics and Beiersdorf
Scroll naar top