Sinds 12 maart staat ons leven en de samenleving in het teken van COVID-19. Dit coronavirus heeft ons veel nieuwe termen opgeleverd en de anderhalvemetersamenleving is daar een van. Dit heeft grote impact op veel ondernemingen. Om als bedrijf te blijven functioneren, moeten er een aantal maatregelen worden getroffen om aan deze afstand te kunnen voldoen. Ook kan het schaarse personeel juist beter op kritische processen worden ingezet en niet op zwaar, repetitief en handmatig werk. Dit houdt de stijgende kosten in toom en is bovendien effectiever. Bedrijven worden dus met de neus op de feiten gedrukt, dit is hét moment om te automatiseren. Niet alleen voor de komende periode, maar ook voor wanneer het coronavirus verleden tijd is. Wij spraken met Empack exposant Rolan Robotics en vroegen hen hoe zij de afgelopen maanden beleefden en hoe zij de toekomst zien.
Rolan Robotics is bekend als systeemintegrator voor innovatieve automatiseringstoepassingen in de metaalsector én in de ‘food’ en ‘non-food’ industrie. Deze turnkey robotleverancier is merkonafhankelijk en is één van de grotere spelers in de markt. Manja Weppner, Marketing en PR Manager bij Rolan Robotics, “Ook op Rolan Robotics heeft Corona impact. Omdat wij in de kapitaalgoederen zitten, merkten wij dat Corona een schrik in de markt had gegeven. Grote orders liepen gelukkig door, maar nieuwe partijen vinden was natuurlijk een uitdaging met de nieuwe maatregelen. Gelukkig ziet men weer de mogelijkheden om verder te investeren in hun bedrijf en raken mensen gewend aan werken in het ‘nieuwe normaal’. Zoals het advies van de overheid luidt, werken onze medewerkers waar mogelijk thuis of op anderhalve meter van elkaar op kantoor. Onze klanten en hun gezondheid staan op één en het is voor ons topprioriteit om de robotsystemen van onze klanten draaiende te houden. Door de inzet van o.a. videocalls en remote en online services kan Rolan Robotics de effectiviteit en continuïteit waarborgen van de klantprocessen. Waar nodig wordt door het serviceteam de klant op locatie bezocht uiteraard met inachtneming van de geldende Coronaregels”.
Voorheen waren vakbeurzen voor Rolan Robotics één van de manieren om zichzelf te profileren en presenteren. “Doordat de vakbeurzen dit jaar niet zijn doorgegaan en wij nog steeds graag in contact willen komen met bestaande en nieuwe klanten, is online marketing voor ons nóg belangrijker geworden. Samen met ons online marketingbureau Jelba waren wij al bezig om onze online marketingstrategie verder uit te rollen en onze online zichtbaarheid te vergroten en dit proces heeft door Corona topprioriteit gekregen. Deze exercitie biedt ons tegelijkertijd een aantal interessante nieuwe inzichten, zoals waar onze doelgroep zich nu daadwerkelijk bevindt, welke kanalen zij gebruiken en waar hun interesses naar uitgaan”, aldus Weppner.
Naast online marketing focust de Empack exposant zich ook op andere zaken. “Door Corona is er meer tijd en ruimte ontstaan voor Research en Development. Zo hebben we de afgelopen maanden geïnvesteerd in de doorontwikkeling en optimalisatie van onze producten en processen op het gebied van handling en lassen. Dit proces zetten we uiteraard door en wij verwachten op korte termijn mooie innovatieve toepassingen te kunnen introduceren”. Nieuwe ontstane initiatieven, zoals virtuele beurzen en webinars, worden met interesse gevolgd door Rolan Robotics. Zelf denkt het bedrijf om de grote hoeveelheid kennis ook via de digitale weg, bijvoorbeeld via webinars en ‘how to’ films, naar buiten te brengen. Weppner sluit af met: “We hopen wel dat we in 2021 onze doelgroep ook weer fysiek kunnen ontmoeten en niet alleen online”.
Klik hier voor het artikel van Rolan Robotics: Automatisering in de anderhalvermetersamenleving (en ver daarna) of kijk voor meer informatie op: rolan-robotics.nl.