Kennispartner ABN AMRO heeft de afgelopen maanden onderzoek uitgevoerd over duurzaam verpakken van verswaren. Een onderzoek met interessante, maar niet altijd verrassende, uitkomsten. De resultaten geven onder andere weer dat consumenten nog onvoldoende bekend zijn met de milieu impact en het nut van verpakkingen, dit terwijl het overgrote deel aangeeft waarde te hechten aan duurzame verpakkingen bij de aankoop van groente en fruit.
Kennispartner ABN AMRO – rapportages duurzame verpakkingen
Op 17 september 2020 bracht ABN AMRO de uitkomsten naar buiten over ‘de haat-liefde verhouding tussen consument en duurzame verpakkingen’. Sector Econoom Albert Jan Swart bracht toentertijd naar buiten hoe de Nederlandse consument over duurzame verpakkingen nadenkt. De uitkomsten van toen liggen in lijn met de publicatie omtrent de verpakkingen specifiek op versproducten. Supermarkten en voedselfabrikanten zetten hierdoor meer en meer in op duurzame en recyclebare verpakkingen. Een trend die naar verwachting alleen nog maar toe zal nemen in de toekomst.
Vraag naar recyclebare en duurzame verpakkingen blijft groeien
Consumenten zijn er al geruime tijd mee bezig, maar overheden besteden nu ook steeds meer aandacht aan de schaduwkanten van plastic afval. Zowel Nederland als de Europese Unie hebben een strategie die is gericht op circulariteit. Supermarkten en voedselleveranciers hebben daarom meer aandacht voor – en vraag naar – duurzame en recyclebare verpakkingen. Dit is echter niet eenvoudig. Inkopers van supermarktketens en hun leveranciers moeten naast de duurzaamheid van de verpakking rekening houden met functionele kenmerken, zoals de invloed op houdbaarheid, voedselveiligheid, gemak en aantrekkingskracht voor de consument, kosten en transporteerbaarheid. Ook kan een de levenscyclus van een verpakking niet los worden gezien van het product. Zo zal een kunststof fles met motorolie als chemisch afval worden verbrand, terwijl een ketchupfles van hetzelfde materiaal kan worden gerecycled. Supermarktketens en leveranciers zijn bovendien terughoudend in het gebruik van biologisch afbreekbare plastics, omdat voor de grondstoffen van deze plastics vaak schaarse landbouwgrond wordt gebruikt die eigenlijk nodig is voor het verbouwen van voedsel. Daarnaast zijn afvalverwerkers hier niet voldoende op ingesteld, waardoor het vaak alsnog in de verbrandingsoven terechtkomt.
Hygiëne en houdbaarheid producten óók belangrijk voor consument
Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden, zodat het verbruik van plastic vermindert en de mogelijkheid van hergebruik wordt vergroot. Zo vindt 66 procent het belangrijk dat producenten van voorverpakte groente of fruit voor duurzame verpakkingen kiezen en is 35 procent zelfs bereid om hier meer voor te betalen, blijkt uit een enquête van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO. Een meerderheid (68 procent) vindt het onzin dat komkommers of paprika’s in plastic worden verpakt. Tegelijkertijd vindt de consument het óók erg belangrijk dat producten hygiënisch en lang vers blijven, iets wat vaak juist door een verpakking wordt gewaarborgd. ABN AMRO concludeert op basis van het onderzoek dat consumenten nog onvoldoende bekend zijn met de milieu impact van verschillende verpakkingsvormen en waarom een product wordt verpakt. Zo is het bij de keuze voor een verpakking ook belangrijk de CO2-uitstoot bij de productie en transport mee te wegen, alsook de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen.
ABN AMRO en Empack zullen ook in het nieuwe jaar de samenwerking opzoeken. Actuele onderwerpen, rapportages en whitepaper zullen dan ook met regelmaat gepubliceerd worden op het kennisplatform. Houd onze socials in de gaten om op de hoogte te blijven van de nieuwste updates.
Klik op onderstaande button voor de uitgebreide rapportage