Verleidelijk, duurzaam en circulair verpakken was het thema van de PEFC Jaarbijeenkomst donderdag 3 november jl. in Driebergen. De invoering van wet- en regelgeving voor eenmalig bruikbare kunststofproducten biedt kansen voor materialen als papier en karton. Onder begeleiding van dagvoorzitter Siem Haffmans van Partners for Innovations gingen de sprekers en deelnemers in de zaal op diverse thema’s in als LCA, trends en ontwikkelingen, en e-commerce.
Nikki Groote Schaarsberg, onderzoeker bij KIDV, ging in op hoe we duurzaamheid kunnen meten en nam de deelnemers mee in een meerkeuze vraag ‘welke verpakking is het meest duurzaam?’ met een 3-tal verpakkingsvoorbeelden. Verassend genoeg werd de glazen pot boven de PE fles en PE multi-layer pouch door een meerderheid van het publiek gekozen, terwijl de PE multi-layer pouch het meest milieuvriendelijk uit de KIDV test kwam. Het is duidelijk dat duurzaamheid begint bij het verpakkingsontwerp, waarbij functie, specificatie en hoeveelheid van belang zijn. Vervolgens kijk je naar de productie en het gebruik en de mogelijkheid tot hergebruik en recycling. Een onafhankelijk gemaakte LCA wordt alsmaar belangrijker. De Sustainable Packaging Compass van de KIDV helpt bedrijven hierbij. Vanaf begin 2023 worden ook papier en karton meegenomen in de berekening van de Compass.
Efficiënt transport, praktische opslag en stapelbaarheid zijn hierbij ook van groot belang. Vervolgens begint het ontwerpproces, waarbij de duurzame oorsprong van verpakkingsmaterialen en de vorm centraal staan. Na deze stappen wordt een verpakking in productie genomen. Merkeigenaren maken meer en meer de keuze om de duurzaamheid van het verpakkingsmateriaal aan te tonen aan de klant door een (PEFC) logo op de verpakking. Uit de dialoog met het publiek bleek overigens dat we in Nederland voorop lopen in recycling maar ook dat het voor de consument niet altijd duidelijk is hoe een verpakking gerecycled moet worden, bijvoorbeeld als deze is gemaakt van meerdere materialen.
Het aantal online aankopen is met 9% gegroeid naar 168 miljoen. Waarvan 151,6 miljoen met een besteding van €14,2 miljard in Nederland. De consument vindt het wel belangrijk dat webwinkels hun pakketten met minder verpakkingsmateriaal en minder lucht in de verpakkingen versturen. In e-commerce is men daarom bezig met deze thema’s: minder of kleinere verpakkingen, minder lucht in de verpakking, de (her)bruikbaarheid van verpakking en recyclen aldus Ellen de Lange, Programmamanager Duurzaamheid bij thuiswinkel.org. Thuiswinkel.org heeft een brancheverduurzamingsplan ‘duurzaam verpakken’ opgesteld, via tussentijdse steekproeven wordt gekeken naar de ontwikkeling daarvan. Samenwerkingen worden gestart om naar standaardisatie over te gaan en pilots zijn gestart om te vernieuwen. Handreiking aan de leden van thuiswinkel.org zijn de ‘Handleiding Duurzaam Verpakken voor de e-commerce sector’ en ‘E-learning Verpakken’. Positief is dat 82% van de webwinkels aangeven dat herbruikbare verpakkingen een kansrijke manier is om de sector te verduurzamen en dat er potentie is om 48 miljoen kilo aan verpakkingen te reduceren. Ook daarom wordt door thuiswinkel.org onderzocht of dit op te lossen is door inname van verpakkingen door logistieke dienstverleners en afhaalpunten.