ClimatePartner presenteerde tijdens afgelopen Empack in Gorinchem op woensdag 10 april over hoe bedrijven klimaatactie kunnen ondernemen. Aan de hand van 5 stappen spoorde ze de verpakkingsindustrie aan om verantwoordelijk te nemen op het gebied van klimaatactie en duurzame transitie. In dit artikel lees je meer over de vooruitzichten van ClimatePartner voor 2024.
In 2023 zag ClimatePartner veel ontwikkelingen en vooruitgang op het gebied van klimaatactie met initiateven zoals de Richtlijn inzake bedrijfsduurzaamheidsrapportage (CSRD), de Richtlijn groene claims, het Mechanisme voor koolstofgrensaanpassing (CBAM) en nog veel meer. Deze regelgeving maakt klimaatactie nu verplicht als onderdeel van de bedrijfsvoering en rapportage. Het syntheseverslag van de eerste wereldwijde inventarisatie van het Klimaatverdrag van de Verenigde Naties (UNFCCC) benadrukt echter dat ambitieuzere maatregelen nodig zijn om de doelstellingen van het Akkoord van Parijs te halen.
Naast verplichte maatregelen zijn er nieuwe benaderingen voor vrijwillige klimaatactie. COP28 toonde aan dat overheden van bedrijven kunnen leren, met een hernieuwde focus op de vrijwillige koolstofmarkt. Bedrijven kunnen een voorbeeld stellen door over te stappen op hernieuwbare energie, leveranciers te betrekken bij emissiereductie en klimaatprojecten buiten hun waardeketen te financieren.
Klimaatactiethema's voor Bedrijven in 2024
1.Voorbereiding op de CSRD en Verdere Regelgeving
2024 wordt een cruciaal jaar waarin regelgeving een grotere rol speelt bij duurzaamheidsactiviteiten. De nieuwe EU-regelgeving, zoals de CSRD en de Richtlijn groene claims, verplicht bedrijven tot transparante duurzaamheidscommunicatie. Bedrijven moeten hun interne expertise versterken of externe experts inschakelen om aan deze eisen te voldoen.
2. Uitbreiding van Klimaatactie Buiten de Waardeketen
Het Science-Based Targets-initiatief (SBTi) moedigt bedrijven aan om ambitieuze doelen te stellen op basis van de nieuwste wetenschap. Omdat niet alle emissies kunnen worden vermeden, raadt het SBTi aan om middelen in te zetten voor emissiereductie buiten de directe activiteiten. Bedrijven kunnen deze strategie integreren door bijvoorbeeld een interne koolstofprijs te gebruiken.
3. Transparantie in Klimaatactie
Met de toenemende vraag van consumenten naar informatie over duurzaamheidsmaatregelen en nieuwe rapportagevereisten zoals de CSRD, wordt transparante communicatie steeds belangrijker. Om greenwashing te vermijden, moeten bedrijven nu al transparant zijn bij het maken van claims over hun klimaatactie-impacten.
4. Leveranciers Betrekken bij het Decarboniseren van de Toeleveringsketen
Het decarboniseren van de toeleveringsketen is essentieel voor netto nul uitstoot. Nieuwe EU-regelgeving vereist dat bedrijven rekening houden met scope 3-emissies. Bedrijven moeten nieuwe technische mogelijkheden benutten om hun leveranciers te betrekken.
5. Richtlijn Landbouw en Verwijderingen van het GHG-Protocol
Het GHG-Protocol zal binnenkort de Richtlijn Landbouw en Verwijderingen uitbrengen, wat een belangrijke vooruitgang betekent in de kwantificering en rapportage van koolstofemissies en -verwijderingen gerelateerd aan land. Bedrijven die betrokken zijn bij landgerelateerde activiteiten zullen profiteren van deze nieuwe standaard, die een duidelijker inzicht biedt in hun klimaatimpact en actiegebieden identificeert.
ClimatePartner ondersteunt en adviseert bedrijven om actie te nemen en een bijdrage te leveren aan het verminderen van de wereldwijde emissies. Meer informatie over ClimatePartner vind je hier: https://www.climatepartner.com/nl