NIEUWS

Waarom zijn hervul- en hergebruiksystemen zeldzaam in retail?

Columnist: Dick de Koning 

Hervullen– en hergebruiken van verpakkingen wordt al heel lang beschouwd als een goede duurzaamheidsstrategie, maar waarom vinden we deze concepten dan zo weinig op de winkelvloer. Natuurlijk bestaan er al jaren de zogenaamde verpakkingsvrije shops, maar door allerlei oorzaken is dit nog steeds een nichemarkt. 

De 3 succesfactoren 

Wanneer we inzoomen op de kritische succesfactoren zijn: gebruiksgemak, toegankelijkheid en traceability uiterst belangrijk. Heel praktisch; hoe maak je het gemakkelijk voor consument en retail, voorkom je geknoei en hoe kun je het gebruik stimuleren door loyaliteit ingebed in een systeem te belonen. 

Wat mooi is het dat je dan in 2023 een concept in de markt tegenkomt (en tijdens de jurering van de Packaging Europe Sustainability Awards) dat een aantal belangrijke blokkades wegneemt door het inzetten van verpakkingstechnologie. Een Smart kunststof cap met RFID tag op een standpouch zorgt doormiddel van een gebruiksvriendelijk ontwerp voor lekvrij vullen van de pouch en het registreren van de handeling op de tag. 

Slimme verpakkingstechnologie in actie 

Het bedrijf Fyllar biedt een compleet systeem aan wat inmiddels bij Ecover en Lidl uitgebreid getest wordt in pilots. Bij Lidl UK inmiddels een succes en in NL volop in een testfase. Op de foto (Lidl) is te zien dat gebruik gemaakt wordt van een mooie consumer interface met ruimte voor Bag in Boxen voor verschillende SKU’s. De consument selecteert het product, hangt de zak in het systeem en de zak kan gevuld worden. Hierna wordt een sticker aangebracht ter identificatie. 

Lidl
Grote materiële besparingen 

De materiaalbesparing kan significant zijn.  De wasmiddelen van Lidl worden aangeboden in kunststofflessen en nu is er een alternatief, waardoor na ongeveer 10x de initieel gekochte fles thuis her te vullen met dezelfde pouch, 90% kunststof bespaard worden. De pilot in het VK heeft zelfs uitgewezen dat iemand een pouch 28x heeft gebruikt, dus dan is de besparing vele malen groter. 

Succesbepalende factoren in technologische ontwikkelingen 

Tijdens de lange periode dat ik betrokken ben bij AIPIA (Active & Intelligent Packaging Industry Association) heb ik gezien dat dat technologische ontwikkelingen snel gaan, maar alleen succesvol zijn wanneer de belangrijkste verpakkingsfuncties in een systeemontwerp worden meegenomen. In dit geval is een cap met lekvrije valve en RFID connected functies succesbepalend. Daarnaast is het gewoon heel hard werken met alle partijen in de keten, goed luisteren, testen en redesignen. 

Wat mij betreft is dit een voorbeeld voor de hele FMCG markt, waarbij intelligente systemen en duurzaamheid samenkomen. Volop mogelijkheden voor belangrijke efficiency stappen en het ontwikkelen van loyale bewuste consumenten.  

wasmiddelverpakkingen

Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl). 

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws rondom Empack? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Bezoeken?

Ben je geïnteresseerd om de grootste verpakkingsbeurs van de Benelux bezoeken? Klik hieronder voor meer informatie over Empack op 9, 10 & 11 april 2024. 

Deel dit bericht:

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
Scroll naar top